Wiele razy będą na zakupach widzieliśmy taki obrazek: płaczące, czasem krzyczące dziecko, uczepione do maminej sukienki, ciągnące ją w stronę sklepu, w którym zauważyło jakąś zabawkę. Matka zdenerwowana próbuje tłumaczyć, wyjaśniać, uspokajać. Często zrezygnowana wraca do sklepu i kupuje. Wracają do domu z kolejną plastikową maszkarą – zainteresowanie dziecka nową zabawką trwa krótko, zazwyczaj mija do następnej wizyty w galerii handlowej.

Czasem rodzic obiecuje, że kupi, ale nie teraz. Tłumaczy dziecku, podaje różne powody. Na prośbę o zakup czegoś nowego nie reaguje nerwowym zakazem. Mówi: “Tak, kupię ci nowy samochód, ale …”

Najbardziej asertywni opiekunowie zdecydowanie odmawiają dokonania zakupu. Sami decydują o rodzaju i ilości zabawek w sposób przemyślany i planowy. Zawsze kierują się dobrem dziecka. Chwilowe kaprysy wywołane zachwytem na widok nowej zabaweczki nie robią na takich rodzicach wrażenia.

Powodów odmowy może być wiele, ale jeden z nich warty jest głębszej analizy. Zabawka to nie jest przedmiot bez znaczenia. To towarzysz, przyjaciel naszego dziecka. Czynnik mający fundamentalny wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka. Zabawka swoim wyglądem, konstrukcją, sposobem działania zastępuje tysiące wypowiadanych słów. Uczy szybko i skutecznie.

Niestety, niewłaściwie dobrana zabawka może działać na niekorzyść.  Tylko właściwy wybór zabawek sprzyja procesowi wychowania i edukowania.

Sklep z zabawkami dla dziecka to raj. Dla rodziców labirynt, w którym trzeba umieć się poruszać. Żeby nasze wizyty w tym miejscu były pożyteczne, a nie tylko efektowne, warto kierować się kilkoma prostymi zasadami:

1. Mniej, nie znaczy gorzej.
Nie obdarowujmy dzieci zbyt dużą ilością zabawek. Badania naukowe dowodzą, że nadmiar zabawek wywołuje znudzenie. Maluch nową zabaweczkę ogląda, bawi się nią chwilę, po czym rzuca w kąt. Chce coraz więcej, wciąż nowych.

2. Tanio, nie znaczy korzystnie.
Kolorowe, błyszczące, wydające rozmaite dźwięki, modne – związane z bajkami najczęściej wykonane z plastiku, to ulubieńcy naszych pociech.  Nie powinny być jednak naszymi faworytami. Dobrej jakości zabawki drewniane mają nie tylko więcej walorów edukacyjnych, estetycznych, zdrowotnych, ale również są ekologiczne.

3. Nie tylko do zabawy.
Decydując się na zakup nowej zabawki sprawdźmy jaką ofertę ma sklep z zabawkami w zakresie edukacji. Zabawki edukacyjne powinny być tymi, które wybieramy najczęściej, jeśli zależy nam na prawidłowym, harmonijnym rozwoju intelektualnym i osobowościowym naszego dziecka.

Mamo, kup mądrze dziecku zabawkę…

Tekst powstał przy współpracy z stroną Childsplay.pl

Unknown source

 

Dodaj komentarz